Dagbesteding kan voor volwassenen door vele
omstandigheden noodzakelijk zijn.
Bijvoorbeeld omdat de persoon de druk binnen het
reguliere werkveld niet aankan, er meer regelmaat
nodig is, men graag buiten wil bezig zijn, ruimte om
zich heen nodig heeft of om welke reden dan ook.
De mogelijkheden die wij bieden voor een
dagbestedingplek zijn o.a. helpen in de moestuin,
winkel, werkplaats, huishouding, de paarden of het
op het terras. Hier proberen wij rekenschap te
houden met de wens en mogelijkheden centraal.
Binnen de dagbesteding werkt een ieder zelfstandig
aan zijn of haar taken.
Iedere deelnemer krijgt zijn eigen dagplanning waar
mee hij of zij aan de slag kan, zijn er vragen, is
iets niet duidelijk dan kunnen deze gesteld worden
aan de aanwezige begeleider zodat men daarna weer
verder kan.
Zo leert iemand om zo zelfstandig mogelijk zijn /
haar werk te doen, leert hij of zij vragen te
stellen, te concentreren op een taak en deze ook
netjes af te maken.
Dagbesteding ter vervanging van “normaal” onderwijs.
(leeftijdsindicatie vanaf ongeveer 12 jaar tot jong
volwassenen)
“Ons doel is dat ze voldoening halen uit het werk
door praktisch, taakgericht, ervarend te leren en
een positieve benadering. Daar waar theorie vaak te
veel concentratie vergt of het leren in een
klaslokaal door de omgevingsfactoren niet haalbaar
is, kunnen ze hier door op praktische wijze bezig te
zijn levend leren. Door activiteiten uit te voeren
op hun interesse gebied, leren zij hun concentratie
en zelfvertrouwen te verhogen. Leren in de praktijk
gaat vaak makkelijker om dat alles zichtbaar is en
je sneller resultaat hebt. Ook zijn veel jongeren
vaak praktischer ingesteld.”
De jongeren die op de Eschrand komen krijgen of een
time-out van school, (gedeeltelijke of volledige
leerplicht ontheffing ) of naast beperkte schoolgang
een indicatie vanuit de gemeente voor dagbesteding.
Samen met school / gemeente wordt er een periode
afgesproken waarin de jongere aan de slag gaat. Na
deze periode kijken we samen met school, ouders en
gemeente wat de vervolgmogelijkheden en wensen zijn
en of de jongere mogelijk weer volledig of beperkt
terug kan naar school of uitstroomt naar een
werkplek regulier of aangepast, afhankelijk wat er
besloten wordt.
|